reklama

8 prekvapivých vecí, ktoré som sa naučil v tábore s rómskymi deťmi

Je našou povinnosťou skutočne spoznať tých, o ktorých sa vedú krčmové reči, ktorých druhí osočujú, aby sme zistili, či máme pravdu, alebo iba predsudky. Či už ide o Rómov, alebo o kohokoľvek ďalšieho.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (71)

Minulý týždeň som sa zúčastnil tábora Schopné deti - Letná akadémia bez predsudkov vo Vyšných Ružbachoch, kde som spoznal 48 detí a 10 vedúcich. Deti boli z troch osád: Veľkej Idy, Rankoviec a Starej Ľubovne. Vedúci tábora pracujú ako sociálni pracovníci v komunitných centrách v týchto rómskych osadách. Celý projekt zastrešovala nezisková organizácia ETP Slovensko. Ja som sa tábora zúčastnil ako dobrovoľník a pre deti som pripravil zopár aktivít súvisiacich s médiami. Možno ste nás zahliadli v reportáži RTVS. :-)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Deti ako ostatné

V prvom rade chcem povedať, že sú to rovnaké deti, ako hociktoré iné. Niektoré sú bystrejšie, iné menej. Niektoré sú poslušné, iné zas sabotujú akúkoľvek činnosť, ktorú sme sa pokúšali vyvíjať. Jediné, čo bolo možno iné, že skrz moje vlastné predsudky som pri niektorých aktivitách deti podceňoval. No keď prišlo na lámanie chleba, vždy ma prekvapili.

Ja, sociálna pracovníčka Eva a mojich 7 detí.
Ja, sociálna pracovníčka Eva a mojich 7 detí. 

2. Miluj svojho blížneho ako seba samého

Asi nikde som nevidel tento biblický citát tak názorne ukázaný, ako práve tu. Deti si pomáhali, radili si, podporovali sa. Ako keby im bol individualizmus, tak rozšírený v súčasnosti, úplne cudzí. To neznamená, že by medzi sebou nesúperili, ale keď mali pracovať v skupinách, videl som, ako dopĺňajú jeden druhého. A bolo to vidieť aj na takej obyčajnej veci, ako nalievanie čaju na raňajkách. Vždy sa jeden zdvihol a nalial čaj všetkým.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Slovenčina a rómčina ako cudzí jazyk

Jedno z pravidiel tábora bolo, aby deti hovorili po slovensky. Zámerom bolo, aby sa zdokonalili v jazyku, ktorým hovorí majorita a oni sa ho de facto musia učiť ako cudzí. V osadách sa hovorí po rómsky. Mysleli ste si, že rómčina je jednotný jazyk? Ja som si to myslel. Zistil som, že odlišnosti medzi jednotlivými nárečiami dokážu byť priepastné. Rómsky jazyk je postavený na jednom z týchto nárečí a deti z ostatných osád sa aj ich "vlastný jazyk" musia učiť ako cudzí. Aj preto sa nedokážu zjednotiť ani medzi sebou, nieto ešte jednoducho asimilovať s majoritou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Deti sa bavia a tancujú, ako keby zajtrajšok ani nemal prísť

Zažil som veľa diskoték, sám som aj kvázi profesionálne tancoval, no to, čo predvádzali 8-ročné dievčatá na diskotéke, to som ešte nevidel. Žiadne z tých detí nechodilo na ZUŠ-ku, nemali naučené pohyby. Oni mali talent na tanec jednoducho v krvi. Viem, že to znie ako otrepané klišé. No to, ako tie deti tancovali ma k inému záveru ani nemohlo priviesť. Mimochodom, hrali fantasticky na hudobné nástroje a aj spievali, čo som síce čakal, ale tie deti to majú naozaj v sebe. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

5. Záujem prekročiť svoj tieň a niečo dokázať

Deti sme si v tábore rozdelili na 7 skupín po 7 detí (v jednej skupine bolo detí iba 6). V mojej skupine sa ocitol asi šesťnásťročný Miro, futbalista za Starú Ľubovňu. Urastený chalan, bystrý a snaživý. Keď sme hrali ping pong, poprosil ma, aby som ho to dobre naučil. Tak som mu ukázal niekoľko úderov. Trénovali sme. Keď bol v bazéne, poprosil ma, aby som ho naučil plávať. Vedel som, že mu nebudem môcť venovať toľko pozornosti, no ukázal som mu techniku, aby ju mohol skúšať. Skúšal, nedarilo sa, no pár záberov sa držal nad hladinou. Jeho záujem učiť sa nové, trénovať, snažiť sa a prekračovať svoj tieň bol pre mňa inšpiráciou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

6. Kvalitní vedúci, ktorí zo srdca tieto deti ľúbia a berú ich také, aké sú

Obdivujem ľudí, ktorí za pár stoviek za mesiac sa rozhodnú pomáhať tým, ktorých ostatní zatracujú. Obdivujem, že nezanevreli, sú tam s deťmi neustále, robia, čo môžu a na tých deťoch je to strašne vidno. Bez lásky k deťom a ochoty dať zo seba maximum to nejde. Celé Slovensko môže týmto ľuďom ďakovať, lebo vychovávajú budúce generácie Rómov, ktoré budú vzdelané a sebestačné.

Obrázok blogu

7. Vzdelaní Rómovia, ktorí sa vracajú do komunít

Už dávno neplatí, že vzdelaný Róm je oxymoron. Odišli na vysoké školy a niektorí sa vrátili do osád, aby pomohli komunitám, v ktorých vyrastali. Na tábore bolo 5 vedúcich rómskeho pôvodu, ktorí s deťmi pracovali a ťahali ich. Predsa len, inak to deti vnímajú, keď im niečo káže "gadžo" a iné, keď to hovorí "ich" človek. Deti potrebujú presne takéto príklady, aby videli, že sa to dá.

8. Predsudky nikomu nepomáhajú

Keď hovoríte, že Rómovia kradnú, hovoríte aj o Lukášovi, sociálnom pracovníkovi, ktorý vyrastal v osade a teraz deti učí, ako sa majú správať k blížnemu? Keď hovoríte o tom, že sú Rómovia leniví, hovoríte aj o Mirovi, ktorý 4x týždenne trénuje futbal v Starej Ľubovni? A keď ich posielate do plynu, posielate aj 8-ročnú Aničku z Veľkej Idy, ktorá má väčšiu Charizmu (s veľkým CH), ako celá vládna koalícia?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by ste chceli podporiť činnosť ETP Slovensko, môžete tak urobiť tu.

Sledovať aktivity ETP môžete aj na FB - https://www.facebook.com/etpslovensko/

Peter Nagy

Peter Nagy

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Marketingový riaditeľ vydavateľstva Petit Press. Vo vydavateľstve pracujem deviaty rok. Založil som portál Fičí.sk a obsahové štúdio SME Creative. Menežujem tiež projekty Blog a Diskusie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

reklama

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu